De Rope Chain is een echte klassieker. Of je jouw Ropechain nu in 1e gehalte zilver of 14 karaats goud uitkiest, hij zal altijd indruk maken. De Rope-Chain heeft een lange geschiedenis. In de sixties hadden muzikanten veel invloed op de heersende mode, waardoor gelaagde kettingen en medaillons steeds vaker in beeld kwamen.
Artiesten als Jim Hendrix met zijn natuurlijke charisma en onberispelijke stijl zorgden ervoor dat de ketting ook voor mannen een hip accessoire werd. Naarmate de technologie vorderde, werd het mogelijk om gecompliceerde kettingen te maken. Gedurende de jaren '70 en '80 werden de kettingen groter en opvallender. In de eighties werd het dragen van kettingen een echt fashion statement, dankzij de opkomst van rap en hiphop artiesten zoals Run DMC en the Beastie Boys. De Rope-Chain was een must-have. Net als nu. L.L Cool J is een ander goed voorbeeld van een trotse drager van de grote, dikke Rope Chain.
In de jaren 1990-2000 werd hiphop een georganiseerde industrie en meer commercieel. Sieraden werden een onderdeel van de marketingstrategie. Platenlabels concureerden op billboards door te pronken met hun enorme kettingen en hangers. Denk bijvoorbeeld aan Notorius BIG met zijn grote Jezus ketting. We worden nog steeds sterk beïnvloed door hiphop, dat veel meer is geworden dan alleen muziek. Gouden kettingen zijn een hoofdbestanddeel geworden van onze hiphop- en urban-stijlcultuur en het is een onsterfelijke trend.